Kartacze kontratakują





składniki
  • 3 kg ziemniaków surowych
  • 1 kg ziemniaków ugotowanych
  • 1 kg karkówki
  • 750 g podgardla
  • 1 łyżka bułki tartej
  • 3 jajka
  • 1/2 kg cebuli
  • przyprawa do  mięsa   mielonego  
  • pieprz 
  • mieszanka  ognista  
  • sól  
  • cytryna
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej 
pielucha tetrowa do odciskania ziemniaków


sposób wykonania
1kg ziemniaków gotujemy, następnie przeciskamy przez praskę lub mielimy w maszynce do mięsa, na drobnych oczkach.

Pozostałe 2 kg obieramy i ścieramy na tarce. Potem starte ziemniaki odciskamy przez pieluchę nad miską i ją odstawiamy, aby skrobia opadła na dno. Tu przyda się siła męskich rąk. Do odciskania, nie odstawiania. :) Potem zlewamy… nie, nie dalszą robotę, ale wodę znad skrobi. :p

Ugotowane, jeszcze ciepłe ziemniaki mieszamy z surowymi, dodajemy dwa jajka, łyżkę mąki ziemniaczanej, skrobię z miski. Doprawiamy do smaku solą i pieprzem.

Karkówkę i 1/2 kg podgardla mielimy w maszynce, dodajemy 1 jajko, przesmażoną cebulę 250g, 1 łyżkę bułki tartej doprawiamy przyprawami (solą, pieprzem, mieszanką ognistą przyprawą do mięsa mielonego.

W dłoń bierzemy trochę ciasta, formujemy placuszek, na środek kładziemy mięsko. Zawijamy w ciasto i formujemy coś na kształt ogórka albo cygara i obtaczamy w mące. Zagotowujemy spory gar osolonej wody. Za pomocą łyżki cedzakowej wkładamy nasze kartacze do garnka i gotujemy od ich wypłynięcia około 15 minut. Lub dłużej, ale to zależy od wielkości kartacza Z tym że po jakichś pięciu minutach trzeba sprawdzić, czy nie przykleiły się do dna. Wystarczy w tym celu poruszać kartacze łyżką.

Zasmażka. 
Pozostałe250g  podgardla kroimy w drobną kostkę i smażymy na patelni z dodatkiem kilku łyżek oleju. Jak już się podsmaży to dorzucamy drobno pokrojoną cebulkę, pozostałe 245g  i szklimy ją. Doprawiamy solą i pieprzem. Ja lubię z dużą ilością pieprzu.

3 komentarze:

Anulla pisze...

ubóstwiam!:) jem bardzo rzadko je, mój tata robi wg mnie najlepsze:)

Maria pisze...

Pierwszy raz jadłam kartacze na mazurach. Były przepyszne, te też wyglądaja wyśmienicie. Chciałam je zrobić w domu ale podczas gotowania się rozpadły:-(((

Kulinarne pyszności Molki pisze...

Maria,cóż mogę powiedzieć wielką znawczynią kartaczy nie jestem.Robiłam je dwa razy w domu i raz na warsztatach,jak mi się udało Tobie również. Zrób jeszcze raz,gdybyś miała jakieś pytania chętnie pomogę:) Pozdrawiam serdecznie:)