Chleb żytni na zakwasie

Od zaprzyjaźnionego pana sprzedającego chleb, dostałam dobrej jakości zakwas. Radość wielka! Pojawiały się obawy związane z dokarmianiem zakwasu, Z pomocą przyszła Ola blogerka, która na swoim blogu 2 smaki opisuje jak hodować prawidłowo zakwas.  klik.  Dla mnie instrukcja okazała się bardzo pomocna. Dobry zakwas to połowa sukcesu. Idąc za ciosem na Oli blogu znalazłam dalsze wskazówki odnośnie pieczenia chleba na zakwasie.klik. Wykorzystując Oli przepisy upiekłam dwa chleby żytni i pszenno-żytni. Przepisy trochę zmodyfikowałam, dodając ziarenka słonecznika. Zapach pieczonego chleba nie pozwolił na czekanie aż ostygnie dużo wcześniej podałam go próbie smakowej. Chleb wyszedł przepyszny, pachnący poezja. Łakomstwo było silniejsze zjadłam kilka kromek z masłem będąc na diecie.
Chleb żytni na zakwasie przepisy pochodzi z bloga 2 smaki klik
  zakwaszone:
  • 120 g zakwasu żytniego, aktywnego
  • 200 g wody
  • 200 g mąki żytniej
Ciasto właściwe:
  • 200 g wody
  • 400 g mąki żytniej
  • łyżka soli
  • łyżka miodu
  • łyżka syropu klonowego
Dodatkowo:
  • łyżka oleju rzepakowego Rapso
  • 2 łyżki otrębów
  • 5 łyżek słonecznika

Aktywny zakwas.
 Jeśli zakwas trzymasz w lodówce, to wyjmij go rano i odczekaj pół godziny aż ogrzeje się do temperatury pokojowej. Dodaj 60 g letniej wody i 60 g mąki żytniej. Wymieszaj i pozostaw zakwas do wieczora. W tym czasie powinien zacząć pracować, czyli wytwarzać pęcherzyki powietrza i rosnąć jak ciasto drożdżowe. Jeśli tak się nie stanie, trzeba poczekać dłużej. Zimą powinno pomóc postawienie zakwasu na ciepłym kaloryferze.
Ciasto zakwaszone.
  Z aktywnego zakwasu odlej do dużej miski 120 g. Dodaj letnią wodę i mąkę. Wymieszaj, przykryj i pozostaw na całą noc.
Ciasto właściwe.
 Rano ciasto zakwaszone powinno być wyrośnięte. Dodaj do niego pozostałe składniki,ziarenka słonecznika  wymieszaj i wyrób ciasto przez kilka minut, aż stanie się lekko ciągnące. Przykryj i odstaw na 2-3 godziny. Kiedy ciasto podwoi objętość, wyrób je krótko i przełóż do dużej foremki keksowej, wysmarowanej oliwą lub olejem i wysypanej otrębami owsianymi. Wierzch chleba posyp słonecznikiem i siemieniem lnianym. Przykryj lub włóż formę do plastikowej torby. Pozostaw na 2 godziny.
Pieczenie.
 Piekarnik rozgrzej do temperatury 220°C. Wstaw chleb bez przykrycia i piecz przez 20 minut. Następnie przykryj papierem do wypieków i zmniejsz temperaturę do 180°C. Piecz jeszcze przez 45 minut. Po wyjęciu z piekarnika odczekaj kilka minut i wyjmij chleb z formy. Pozostaw na kratce do całkowitego wystudzenia.

Bardzo dziękuję Oli za przepisy i cenne rady związane z pieczeniem chleba.

Brak komentarzy: